skip to Main Content
Hygiëne in de fysiotherapie praktijk

Hygiëne in de fysiotherapie praktijk

De voordelen van hygiëne-gerichte behandelbanken

Fysiotherapie behandelt klachten aan de spieren, banden, gewrichten en zenuwen (houding- en bewegingsapparaat). In de praktijk komt een persoon bij de fysiotherapeut terecht bij klachten door lichamelijke blessures, aandoeningen of afwijkingen. De fysiotherapeut streeft er naar om het lichaam van de cliënt beter te laten functioneren en de klachten te verhelpen of indien dit niet kan, te laten verminderen. De behandelmethoden zijn veelal gericht op de lichamelijke gezondheid van de patiënt, maar het verbeteren van kwaliteit van leven is erg van belang bij bijv. chronische klachten. Omdat de gezondheid van de patiënt het hoofddoel van de therapie is, speelt ook hygiëne een belangrijke rol in de fysiotherapiepraktijk, zeker wanneer deze kwetsbare patiënten behandelt.

Het belang van hygiëne in de praktijk

Uw praktijk schoon en hygiënisch houden is om veel redenen erg belangrijk.

A. Voorkom ziekteverspreiding

Ziektekiemen kunnen doorgegeven worden via handen en voorwerpen, maar bijvoorbeeld ook via een deurklink en meubels zoals een behandelbank. Een goede hygiëne kan de verspreiding en kans op besmetting beperken. Ziekteverspreiding in openbare ruimten is vooral een risico voor kwetsbare patiënten, zoals kinderen, ouderen en mensen met een lage weerstand.

Met de juiste maatregelen in hygiëne, zorgt u voor de gezondheid en veiligheid van uw patiënten. Zorg dat behandelbanken en onderzoekstafels schoon worden gehouden. Voor de behandeling kan de cliënt zelf een handdoek meenemen die u over de behandelbank legt. (Deze dient de cliënt dan uiteraard zelf na de behandeling te wassen). Op de behandeltafel kunt u een papieren handdoek leggen, die u na elke patiënt verwisselt. De behandelbank, of onderzoekstafel reinigt u na de behandeling met de juiste middelen bedoelt voor de medische sector.

B. Een veilige ruimte voor patiënt en fysiotherapeut

Als fysiotherapeut wilt u uw patiënten uiteraard veilig en gezond houden, door een schone en hygiënische praktijk te houden. Maar patiënten hechten ook veel belang aan hygiëne in een praktijk, zoals een onderzoek van de website hierhebikpijn.nl aantoonde. Op de vraag wat ze het belangrijkst vinden in de fysiotherapiepraktijk antwoordde 69% van de deelnemers ‘hygiëne’. Dit onderzoek was in 2017, anno 2020 zal dit percentage zeker nog hoger liggen.

Wilt u benadrukken welke maatregelen uw praktijk neemt op het vlak van hygiëne? Dan kunt u uw patiënt er nadrukkelijk op wijzen.

Minder werk en een betere hygiëne dankzij het juiste product en materiaal

Als Fysiotherapeut besteedt u waarschijnlijk veel tijd aan het schoonhouden en de uitstraling van uw praktijk. Door te kiezen voor de juiste producten en materialen wordt uw werk hier in makkelijker. Bij Refyzzius spenderen we veel tijd aan het optimaal herstofferen en onderhouden van behandelbanken, altijd bekeken vanuit ons perspectief van optimale hygiëne en gemak, zowel voor de therapeut als de patiënt. In dit artikel zetten we drie onderdelen in de spotlight, die van belang zijn om het werk in de fysiotherapiepraktijk zo hygiënisch en veilig mogelijk te maken.

1. Onderhouden van de behandelbank

Alle materialen die wij gebruiken voor het herstofferen hebben een ‘Sanitized’ keurmerk. Dit betekent dat de bekleding bacterie -en schimmelwerend is. De basis is hiermee gelegd, maar daarnaast dient u de bekleding op regelmatige basis te reinigen (dit geldt voor alle materialen, ongeacht leverancier). Bij het niet op regelmatige basis verwijderen van de huidvetten, wordt de bekleding aangetast en zal de bekleding de flexibiliteit verliezen. Een gevolg hiervan is dat de bekleding uit gaat harden en hier uiteindelijk door gaat scheuren. Zodra de bekleding van een behandelbank niet meer in tact is, is deze niet meer te reinigen of te desinfecteren. Het ‘vuil’ hoopt zich op aan de randen en onder de bekleding. Het schuim onder de bekleding werkt dan als een spons en is daarmee een broeinest voor bacteriën en schimmels.

Van alle onderdelen die een behandeltafel kent, krijgt de hoofdsteun het het zwaarst te verduren op het vlak van hygiëne. Dit deel van de behandelbank komt namelijk meest in aanraking met huidvetten. Daarbij kan bij een behandeling ook speeksel of druppels op het hoofdsteun terecht komen. Als een cliënt ziektekiemen met zich meedraagt, kunnen deze dus ook op deze wijze op de behandelbank terecht komen. Het kan zijn dat een cliënt nog nergens last van heeft, maar wel een virus met zich meedraagt.

2. Bescherming van de behandelbank

Vaak wordt bij het behandelen van een cliënt een badstof hoes gebruikt. Het voordeel van deze hoes, is dat het meer comfortabel voor de cliënt voelt dan de “koude” bekleding. Daarbij komen de huidvetten en eventuele oliën dan niet direct of in overvloede op de behandelbank terecht. Dit laatste helpt in het voorkomen van uitharden en vroegtijdig slijten van de bekleding. Een groot nadeel van de badstof hoes is, dat het niet erg netjes en hygiënisch is om meerdere cliënten op dezelfde hoes te behandelen. Het alternatief is om de cliënt zelf een handdoek mee te laten nemen en deze over de bank te leggen, zodra u de cliënt op de behandelbank gaat behandelen. Uw cliënt kan op deze wijze ook zien hoe schoon uw behandelbank er uit ziet en zich dus geen zorgen hoeft te maken over de hygiëne of kans op eventuele besmetting.

3. Gebruik van desinfectiemiddelen

Bij het gebruik van desinfectiemiddelen in de praktijkruimte, is het van belang om ook een effectief bewezen middel tegen bacteriën en virussen. Daarbij dient het middel op de juiste wijze gebruikt te worden.  Voor de bestrijding van diverse ziektekiemen dient de juiste inwerktijd aangehouden te worden, aangezien het desinfecteren anders geen nut heeft. Met een cliënt die met zijn gezicht in uw behandelbank heeft gelegen, wilt u het risico van verspreiding van een ziekte niet lopen!
Wij zien dat in de fysiotherapiepraktijk vaak alcohol-houdende desinfectiemiddelen wordt gebruikt. Alcohol is echter niet altijd het juiste desinfectiemiddel. Ook is het zo dat veel bekledingen van behandelbanken juist niet gereinigd kunnen worden met producten waar alcohol in verwerkt is. De alcohol tast de bekleding aan, het materiaal droogt uit en kan niet meer herstellen in flexibiliteit waardoor het gaat scheuren. En zoals hierboven al beschreven, kan een versleten bekleding niet gereinigd/gedesinfecteerd worden.

Back To Top
×Close search
Zoeken

Zomersluiting

Van vrijdag 6 augustus tot en met vrijdag 27 augustus 2021 nemen wij even de tijd om op te laden. Bestellingen van reinigings- en desinfectiemiddelen zullen we in deze drie weken ook niet versturen.

Wel zijn wij via ons algemeen nummer bereikbaar: 040-340 00 91. U kunt dan uw bericht achterlaten via onze telefoonservice. Uiteraard kunt u ons ook een mail sturen: info@refyzzius.nl. Uw vraag nemen we dan in de week van 30 augustus 2021 in behandeling.

Tot onze vakantie gaan we uiteraard nog graag voor u aan de slag. En als de herbekleding niet meer voor 6 augustus as. geregeld kan worden, plannen we deze alvast voor na de vakantie. We horen graag van u!

Met vriendelijke groet,
Team Refyzzius

team Refyzzius

× Hoe kan ik u helpen